Com s’utilitza la T-mobilitat
Tot el que et cal saber per moure't de manera intel·ligent amb transport públic.
Tipus de suports
Per triar el suport que més et convé, has de tenir en compte el següent:
- En una targeta personalitzada o al mòbil (Android amb NFC), pots carregar tots els títols, llevat de la T-16.
- La T-16 només es pot carregar en un suport específic, que també es diu T-16.
- A la targeta anònima hi pots carregar la T-casual, la T-grup i la T-familiar.
- A la targeta T-usual de cartró només hi pots carregar la T-usual.
Tots els suports (també la targeta anònima i la T-usual en cartró) es validen sense contacte i són reutilitzables. És a dir, per validar-los, només cal que els apropis al lector NFC i no els has d’introduir a la validadora. I els pots recarregar amb el títol que necessitis mentre funcionin i estiguin en garantia. Recarrega’ls en línia a TMB Tickets.
Quins avantatges tenen els suports personalitzats?
Els principals avantatges dels suports personalitzats (targeta personalitzada i mòbil) sobre els suports anònims (targeta anònima i targeta T-usual de cartró) són els següents:
- La gestió de perfils. Per això els títols específics per a un determinat tipus d’usuaris (FM/FN, T-jove, T-16) es poden carregar de forma exclusiva en suports personalitzats.
- En cas de pèrdua o sostracció de suports, pots bloquejar la teva targeta personalitzada. Quan demanis el duplicat, recuperaràs el títol amb el nombre de viatges i el termini de validesa que quedava.
- Conèixer moviments (recàrregues) i validacions del títol (data, hora, operador de transport, estació, línia de bus), etc.
Coneix tots els avantatges de gestió i com es gestonen els suports.
Així mateix, el termini de garantia de la targeta personalitzada és de cinc anys; molt més que el de la targeta anònima i la targeta T-usual de cartró, que és de sis mesos.
Alta
Com em dono d’alta a la T-mobilitat?
Et pots donar d’alta en línia amb TMB App o al web TMB Tickets. També ho pots fer de manera presencial amb cita prèvia als Punts TMB i als Quioscos T-mobilitat de la xarxa de metro.
Troba informació detallada a Dona't d'alta a la T-mobilitat.
Com es gestiona l’alta d’una persona menor d’edat o a càrrec?
Per fer aquest tràmit, una persona adulta (pare, mare, tutor/tutora legal) amb usuari o compte T-mobilitat propi haurà de sol·licitar l’alta de la persona menor d’edat o a càrrec. Aquesta persona major d’edat serà el titular del compte i podrà fer gestions en nom de la persona a càrrec, com adquirir suports i comprar bitllets.
Quan el menor arribi a la majoria d’edat, el sistema activarà l’opció per desvincular-se’n i esdevenir usuari autònom de la T-mobilitat.
Coneix el pas a pas d’aquestes gestions a la pàgina T-16.
Com em poden reconèixer que soc família monoparental o família nombrosa?
Si formes part d’una família monoparental o nombrosa, informa’t de com pots gestionar l’alta i activar el teu perfil a la pàgina Alta de perfil per a família monoparental o nombrosa.
Un cop tinguis el perfil assignat al teu compte T-mobilitat i a la teva targeta personalitzada o mòbil, podràs comprar els títols bonificats fins que et caduqui el carnet d’FM/FN.
Tinc menys de 30 anys, què he de fer per poder comprar la T-jove amb la T-mobilitat?
Si tens menys de 30 anys, quan et donis d’alta a la T-mobilitat se’t vincula de manera automàtica el perfil jove, i aquest perfil et permet adquirir la targeta T-jove.
Suports
Quant triga a arribar la targeta personalitzada?
La targeta T-mobilitat arribarà a l’adreça que hagis indicat en un termini d’entre cinc i deu dies hàbils. Si passat aquest temps no en tens cap notícia, pots reclamar-la a través del Whatsapp exclusiu per a consultes sobre T-mobilitat (607 684 087).
Com he d’activar la targeta personalitzada?
Què he de fer si el suport no funciona?
Si el suport deixa de funcionar, adreça't via Whatsap al 607 684 087 o truca'ns al 900 70 11 49 i t'indicarem on pots adreçar-te per resoldre la teva incidència.
En els Punts TMB d'atenció pots sol·licitar un duplicat per qualsevol causa. Els Quioscos T-mobilitat només realitzen duplicats per pèrdua o robatori i el pagament és mitjançant targeta de crèdit.
El duplicat es considera un bescanvi i és gratuït si el suport ha deixat de funcionar per causes alienes a la persona usuària i està en garantia.
Si el suport no està en garantia o l’ha malmès la persona usuària, cal pagar-lo de nou.
Els títols que conté el suport espatllat, però, es traspassen de manera gratuïta al nou suport.
Què he de fer si la targeta s’espatlla a mig viatge?
Si la tageta s’espatlla un cop has validat al metro, adreça't via Whatsap al 607 684 087 o truca'ns al 900 70 11 49 i t'indicarem on pots adreçar-te per resoldre la teva incidència.
Si et trobes al bus, has de pagar un bitllet d’incidència i posteriorment sol·licitar el reemborsament del bitllet i el duplicat del suport als Punts TMB d'atenció, on hauràs de presentar el suport espatllat, el bitllet d’incidència i el document acreditatiu de la teva identitat.&
El duplicat és gratuït sempre que el suport hagi deixat de funcionar per causes alienes a la persona usuària i estigui en garantía. Si el suport no està en garantía (sis mesos o cinc anys, en funció del tipus de suport) o la persona usuària l’ha malmès, s’ha de tornar a pagar. En qualsevol cas, obtindràs el duplicat amb els títols que contenia abans d’espatllar-se.
Què he de fer si el suport o el títol estan bloquejats?
Si has bloquejat tu la targeta, la pots desbloquejar sempre que no n’hagis demanat un duplicat. Pots sol·licitar el bloqueig o desbloqueig des de l’àrea personal del web i l’aplicació, o a qualsevol canal d’atenció de la T-mobilitat.
Si la targeta està bloquejada com a conseqüència d’una intervenció de títols, o en desconeixes el motiu, posa’t en contacte amb atenció al client de la T-mobilitat.
Com funciona la T-mobilitat al mòbil?
Si disposes d’un telèfon amb sistema operatiu Android amb tecnologia NFC, pots accedir al transport públic validant el títol amb el mòbil, gràcies al sistema sense contacte. En aquests casos és necessari descarregar una funcionalitat anomenada cartera electrònica, que quedarà vinculada al teu usuari i al teu mòbil automàticament, i on es desen els títols comprats.
L’ús de la cartera electrònica requereix el pagament únic d’1 euro abans de poder carregar-hi el primer títol. T’aconsellem que tinguis sempre instal·lada la darrera versió de la cartera electrònica.
Trobaràs més informació a Tria el teu suport.
Puc mantenir la cartera electrònica si canvio de mòbil?
Si canvies el mòbil Android amb NFC per un altre mòbil amb el mateix sistema operatiu i tecnologia NFC i tens títols desats al mòbil antic, pots portar els títols al nou mòbil i conservar-ne les mateixes condicions. Només cal que desvinculis la cartera electrònica del mòbil antic i la vinculis al mòbil nou.
Si canvies de mòbil Android a mòbil iOS, no pots conservar la cartera electrònica, ja que iOS no permet, ara per ara, l’ús d’aquesta funcionalitat de la T-mobilitat.
Què he de fer si perdo la targeta anònima?
Només es poden bloquejar i donar de baixa les targetes personalitzades. Les targetes anònimes i les targetes T-usual de cartró no es poden bloquejar. Si les perds o te les sostreuen, perds els títols i el saldo de viatges que hi tinguessis.
Què he de fer si perdo la targeta personalitzada?
En cas de pèrdua o sostracció de suports, has de bloquejar la teva targeta personalitzada des del teu espai personal de JoTMBé a TMB App, via Whatsap al 607 684 087, trucant al 900 70 11 49 o demanant ajuda al personal de l’estació. És important que ho facis, ja que si algú més fa servir la teva targeta, no podràs recuperar el títol. Si més tard la trobes, la pots desbloquejar pel mateix canal que l’hagis desbloquejat.
Si no recuperes el suport, pots demanar-ne un duplicat. Aquesta gestió només es pot fer de manera presencial en un Punt TMB. Des del moment en què demanes el duplicat de la targeta personalitzada no pots fer servir l’antiga encara que la trobis, perquè només pots tenir un suport de cada tipus.
Per obtenir el duplicat, has de pagar el preu del nou suport, però conserves el títol o els títols que hi tenies carregats.
Títols de transport
Puc carregar qualsevol títol de viatge a la T-mobilitat?
Pots carregar-hi la major part dels títols del sistema tarifari integrat de l'ATM de Barcelona, llevat de la T-dia i la T-aire.
Altres títols, com el bitllet senzill, la T-4 i els títols propis de cada operador, es continuen expedint només en targetes de cartró magnètiques. I continuen mantenint el funcionament actual: no són recarregables i s'han de validar passant-les per la ranura de les validadores.
Informa't sobre les títols a carregar a Bitllets i tarifes.
Puc obtenir un rebut o una factura dels títols que compri?
Sí. A l’espai personal pots revisar l’historial de rebuts i factures de compres que hagis dut a terme i pots descarregar-ne la factura simplificada. Si necessites una factura completa, consulta l'apartat Sol·licitud de factures de les Condicions d'ús dels bitllets per conèixer com i on obtenir factures completes de les teves compres de títols en canals de TMB.
On puc consultar la validesa i el saldo del títol?
Apropant el títol al mòbil amb NFC (tant Android com iOS), pots consultar l’última validació, el saldo i la data de caducitat del títol sempre que sigui anònim o estigui vinculat al teu usuari o a un usuari al teu càrrec.
Quants títols de transport puc carregar a la meva targeta?
Actualment, a les targetes T-mobilitat (de plàstic i cartró) pots carregar-hi un únic títol, més una reserva del mateix títol. Més endavant, les targetes personalitzades (plàstic) i la cartera electrònica (mòbil) permetran portar més d’un títol diferent en ús, més les reserves corresponents de cada títol.
Què puc fer si m’han bloquejat el títol de transport?
Els agents d’intervenció et poden bloquejar el títol de transport si presentes un títol personalitzat vàlid però no n’ets el titular, és a dir, si les dades del títol no són les teves.
Això és així perquè els títols personalitzats són intransferibles, no està permès que els faci servir una persona diferent de la titular i han d’anar acompanyats d’un document oficial acreditatiu original i en vigor de la persona titular: DNI, NIE, passaport o permís de conduir. A més, si es tracta d’un títol per a famílies nombroses o monoparentals, també cal presentar el carnet de família nombrosa o monoparental.
Mitjançant instància, pots demanar el desbloqueig del títol, i has d’aportar totes les dades i la documentació acreditativa de la teva identitat i del teu perfil bonificat.
- En el cas de la T-16, has de presentar la sol·licitud a l’ATM.
- En el cas de títols per a famílies monoparentals o nombroses, als Punts TMB, en el termini de les primeres 48 hores des de la intervenció. Per a aquesta sol·licitud no cal que demanis cita prèvia. Passades 48 hores, la sol·licitud de desbloqueig s’ha de fer a l’ATM.
Aquesta sol·licitud de desbloqueig del títol és diferent de la presentació d’al·legacions. Arran d’aquesta petició es decidirà si el títol es desbloqueja o no, però la sol·licitud de percepció mínima continua vigent. Si vols demanar que es tanqui l’expedient sense haver d’abonar la percepció mínima, has de presentar-hi al·legacions.
Consulta com presentar documents adreçats a qualsevol administració pública, com l'ATM.
Caducitat de la T-16 i compra d’un altre títol
La T-16 deixa de funcionar l’1 de gener de l’any següent a l’any en què compleixes els 16 anys. A partir d’aleshores, no la pots validar.
Et suggerim que, uns mesos abans, consultis quin és el títol de transport que et convindrà més i compris el suport on puguis carregar aquest títol.
Mentre siguis menor d'edat, no pots disposar de la cartera electrònica per validar amb l'app del mòbil.
Per tant, el més probable és que necessitis adquirir una T-mobilitat personalitzada. La pots comprar buida, sense cap títol, i carregar-la a partir de l’1 de gener.