Infraccions i al·legacions
Incomplir els deures té conseqüències. Cada dia a les instal·lacions de metro i bus de Barcelona s’identifiquen i es denuncien les persones que no respecten les prohibicions o no compleixen la normativa vigent per als viatgers del transport públic.
Quan es comet una infracció per frau?
Comets una infracció per frau quan, al control d’intervenció:
- No presentes cap títol de transport; és a dir, no presentes ni bitllet o targeta magnètica ni cap suport de la T-mobilitat (targeta de cartró, targeta personalitzada o cartera electrònica).
- Fas servir la cartera electrònica i no disposes de bateria al telèfon mòbil.
- Presentes un títol de transport no vàlid, com ara:
- Un títol no cancel·lat.
- Un títol cancel·lat que no compleix els requisits d’ús o que no correspon al trajecte (per exemple, viatjar amb una T-4 sense disposar de l’acreditació per poder fer servir aquest títol, presentar un bitllet senzill d’un altre operador, etc.).
- Presentes un títol cancel·lat, de tipus personal, sense acompanyar-lo dels documents que t’acrediten com a titular (famílies monoparentals o nombroses).
- Presentes un passi metropolità d’acompanyant correctament validat, però sense ser-hi present el titular.
- Has superat el temps màxim de permanència al metro o al bus. Quan valides el teu títol de transport per a un trajecte al metro, aquest és vàlid durant les dues hores següents (sempre que no surtis de les instal·lacions). Al bus, una validació et dona dret a arribar fins al final de la línia en el sentit escollit (excepte a les línies de Bus del Barri i en altres línies circulars, en què pots fer tot el trajecte de la línia). Un cop passat aquest temps, has de tornar a validar.
- En el cas d’adquirir i validar un bitllet senzill amb targeta de pagament, la identificació dels dígits de la targeta de crèdit amb què has efectuat el pagament és el comprovant, ja que aquest bitllet és exclusivament digital.
En aquests casos, els interventors sol·liciten l’abonament d’una percepció mínima de 100 €.
Si has viatjat amb un títol de transport no vàlid
Si se t’ha sol·licitat la percepció mínima per haver viatjat amb un títol de transport no vàlid, inclosos els títols de tarifació social, un títol específic per a famílies nombroses o per a famílies monoparentals, sense el corresponent carnet que acrediti el dret a obtenir-lo, pots:
- Presentar-hi al·legacions en el termini màxim de 20 dies des de la data de la intervenció o
- Abonar la percepció mínima integra (100 €) i presentar-hi al·legacions en el termini màxim de 30 dies des de la data de pagament.
En presentar les al·legacions, has d’aportar tota la documentació que acrediti que tens dret a fer servir aquell títol i que realment n’ets la persona titular.
Si efectues un pagament bonificat (50% de l’import de la percepció mínima), renuncies a presentar al·legacions contra aquest expedient.
Què puc fer davant d’una infracció per frau?
Davant de la sol·licitud d’aquesta percepció mínima, pots:
- Pagar-la amb una bonificació del 50% en el termini de dos dies hàbils des de la data de la intervenció. L’expedient es tanca i no s’envia a l’administració. Si t’aculls a aquesta bonificació, renuncies a presentar al·legacions contra la percepció mínima.
- Presentar-hi al·legacions en els 20 dies naturals posteriors. La presentació d’al·legacions no atura el tràmit de l’expedient. Si l’al·legació s’accepta, l’expedient es tanca i no s’envia a l’administració. Si l’al·legació es desestima, continua el tràmit de l’expedient per frau. Si no pagues la percepció mínima en el termini de 30 dies, l’expedient s’envia a l’administració, que pot obrir un expedient sancionador i imposar una multa de fins a 600 €.
- Pagar els 100 € de percepció mínima en els 30 dies naturals següents. L’expedient es tanca i no s’envia a l’administració.
- Pagar els 100 € de percepció mínima en els 30 dies naturals següents i presentar-hi al·legacions en el termini de 30 dies naturals des del pagament. Si les al·legacions s’estimen, et tornarem els 100 € pagats. Si no s’estimen, l’expedient es tanca i no s’envia a l’administració.
Si ets menor d’edat pots:
- Pagar-la amb una bonificació del 50% en els 30 dies naturals següents. L’expedient es tanca i no s’envia a l’administració.
- Presentar-hi al·legacions en els 20 dies naturals posteriors. La presentació d’al·legacions no atura el tràmit de l’expedient. Si l’al·legació s’accepta, l’expedient es tanca i no s’envia a l’administració. Si l’al·legació es desestima, continua el tràmit de l’expedient per frau. Si no pagues la percepció mínima en el termini de 30 dies, l’expedient s’envia a l’administració, que pot obrir un expedient sancionador i imposar una multa de fins a 600 €.
- Pagar els 50 € de percepció mínima bonificada en els 30 dies naturals següents i presentar-hi al·legacions en el termini de 30 dies naturals des del pagament. Si les al·legacions s’estimen, et tornarem els 50 € pagats. Si no s’estimen, l’expedient es tanca i no s’envia a l’administració.
Pagament de la percepció mínima
El termini per pagar la percepció mínima és de 30 dies des de la data de la intervenció.
Pots fer el pagament de la percepció mínima:
- A l’interventor en el mateix moment de la inspecció.
- A través del servei de pagament en línia. Consulta Pagament d’infraccions.
- Al ServiCaixa, a través del lector del codi de barres d’aquest servei. Necessitaràs la butlleta d’intervenció o la notificació de recordatori on consta el codi de barres amb la referència de la infracció. Fes servir les dades del pagament de 50 € o 100 € segons correspongui.
- Als Punts TMB, on pots pagar en metàl·lic o amb targeta de crèdit. Si no disposes de la butlleta d’intervenció, caldrà que indiquis les dades concretes de la intervenció, com ara la data, la línia de bus, l’estació de metro o qualsevol altra dada que et demanin.
Et pots beneficiar d’una bonificació del 50% de l’import:
- Si ets menor de 18 anys.
- Si ets major de 18 anys i pagues la percepció mínima en el moment de la intervenció o durant els dos dies hàbils següents.
Si fas el pagament de la percepció mínima dins del termini, l’expedient per frau queda tancat i l’administració no obre expedient sancionador per aquest fet. És convenient que conservis el justificant de pagament.
Com presentar-hi al·legacions?
L’al·legació és l’explicació argumentada i justificada documentalment del motiu pel qual consideres que estaves exempt de presentar un títol de transport vàlid en el moment de la intervenció.
Pots presentar al·legacions contra la sol·licitud de la percepció mínima per mitjà del formulari d’al·legacions.
La primera dada que necessites per emplenar el formulari d’al·legacions és el número de l’expedient. És a la part superior central de la butlleta d’intervenció i comença per 20 si la intervenció va tenir lloc a metro i, per 10, si la intervenció va tenir lloc a bus.
Si tens la carta de notificació, el trobaràs a la part superior esquerra. Comença per 20 o 40 si la intervenció va tenir lloc a metro i, per 10, si la intervenció va tenir lloc a bus.
Documentació necessària:
- DNI, NIE o passaport de la persona intervinguda, anvers i revers.
- La butlleta d’intervenció (document recomanat).
- Anvers i revers del bitllet de viatge que es va presentar al personal d’inspecció (si escau).
- Tots els documents que puguin justificar els fets que exposes al text d’al·legacions.
Per presentar al·legacions en nom d'una tercera persona major d'edat, cal que hi adjuntis:
- DNI, NIE o passaport de la persona que presenta les al·legacions, anvers i revers. Si les presentes de forma presencial en un Punt TMB, has de portar-hi l'original i una fotocòpia.
- DNI, NIE o passaport de la persona intervinguda, anvers i revers. En la presentació d'al·legacions de forma presencial, has de portar una fotocòpia del document.
- Document que acrediti la representació de la persona intervinguda a favor de la persona que presenta les al·legacions.
Si vols presentar al·legacions en nom d'un menor d'edat, has d'adjuntar-hi:
- DNI, NIE o passaport de la persona que presenta les al·legacions, anvers i revers. Si les presentes de forma presencial en un Punt TMB, has de portar-hi l'original i una fotocòpia.
- DNI, NIE o passaport de la persona intervinguda, anvers i revers. En la presentació d'al·legacions de forma presencial, has de portar una fotocòpia del document.
- Llibre de família o document acreditatiu de la tutoria o situació anàloga. Original i còpia, en cas de dur a terme la gestió de manera presencial.
Has de presentar tots els arguments i documents en un únic tràmit. Un cop et donem resposta, no podràs presentar-hi ni documents nous ni al·legacions noves.
Quan hi ha una infracció per conducta incívica?
Les conductes incíviques no estan relacionades amb l’ús dels bitllets de transport; són infraccions de la normativa de viatgers i poden, en el cas del metro i el bus de Barcelona, arribar fins als 6.000 € de multa.
Les infraccions per conducta incívica no les gestiona TMB. L’administració competent indica, a través de la notificació, l’inici de l’expedient i els terminis per presentar-hi al·legacions i el pagament.
Drets d’accés, rectificació, supressió, oposició i limitació de les dades
Pots exercir aquests drets de manera gratuïta i personalment o a través d'una persona que et representi. Per exercir-los, has d'enviar una sol·licitud escrita i signada a:
Exercici drets RGPD
Transports Metropolitans de Barcelona
Carrer 60, núm. 21-23
08040 Barcelona
En aquesta sol·licitud, has d'incloure les dades següents: nom i cognoms, domicili on vols rebre la resposta, Document Nacional d'Identitat (DNI), Número d'Identitat d'Estranger (NIE) o passaport, i especificar-hi la petició concreta.
També pots exercir aquests drets a través del correu electrònic dades@tmb.cat, on hauràs d'indicar les mateixes dades i adjuntar la documentació sol·licitada.