Baixes emissions i transformació digital
Adquisició i posada en servei de nova flota d’autobusos d’hidrogen i elèctrics per a TMB
Adquisició i posada en servei d’autobusos per a flotes de transport públic d’àmbit municipal propulsats amb energies alternatives. En concret, s’adquireixen:
- 36 busos d’hidrogen de 12 m conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona
- 8 busos elèctrics de 12 m conjuntament amb l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat
- 5 busos elèctrics de 12 m conjuntament amb l’Ajuntament del Prat
L’actuació implica un augment de la mobilitat neta o climàticament neutra i una disminució de la mobilitat en modes motoritzats contaminants, mitjançant la possibilitat de fer una etapa o el viatge complet en altres modes més sostenibles, utilitzant el transport públic.
L’actuació contribueix a la descarbonització de la mobilitat, ja que potencia un mitjà de transport públic col·lectiu que utilitza hidrogen i energia elèctrica verda (zero emissions) com a alternativa al vehicle privat. Addicionalment, es produeix una descarbonització addicional, atès que els vehicles d’hidrogen i elèctrics substitueixen els de dièsel o gas.
L’actuació s’alinea amb l’objectiu europeu de neutralitat climàtica per al 2050, el qual es recull a la Llei europea del clima. Així mateix, està en consonància amb la Llei estatal del canvi climàtic, el Pla nacional integral d’energia i clima (PNIEC 2021-2030) i l’Estratègia de descarbonització a llarg termini (ELP 2050), entre d’altres.
Adquisició i posada en servei de trens per a la millora del servei de metro de Transports Metropolitans de Barcelona per l’impuls de la ZBE
Adquisició i posada en servei comercial de dos trens quíntuples per a la millora del servei de Metro Barcelona (línia L3), per contribuir a la descarbonització de la mobilitat, ja que es potencia un medi de transport públic col·lectiu que utilitza energia elèctrica verda com a alternativa al vehicle privat i es promouen desplaçaments en un medi de transport que contribueix a la reducció d’emissions, la qual cosa afavoreix la lluita contra el canvi climàtic i millora la salut pública a la ciutat i la seva àrea metropolitana.
Els trens incorporen les últimes tecnologies de mercat disponibles per a la digitalització de processos, tant d’operació com de manteniment i informació a l’usuari, per exemple, monitorització del tren a temps real, sensorització de sistemes del tren a temps real (condition-based maintenance), sistema d’informació al passatge digital i multimèdia a temps real, accés a la cabina de conducció mitjançant identificació digital, etc.
Els convertidors i l’equip de tracció dels nous trens són de darrera generació. El sistema de tracció possibilita l’optimització del consum energètic, atès que permet suavitzar les corbes d’acceleració i de frenada, i els convertidors estan dissenyats per optimitzar el consum energètic del conjunt. Addicionalment, els nous trens disposen d’il·luminació LED, que redueix el consum energètic respecte a la convencional. Els nous trens estan dissenyats amb materials d’aliatges lleugers en la configuració del vehicle que n’augmenten la resistència i redueixen el pes respecte als seus predecessors, la qual cosa també permet reduir el consum energètic del conjunt. A més, també incorporen un mode de velocitat eficient dins del sistema de conducció ATO, de manera que es maximitza el temps de circulació en deriva. Això darrer també contribueix a optimitzar el consum.