Quines línies són?
La línia 9
El traçat total de la línia 9 contempla una longitud de 47,8 km (soterrada en 43,71 km) i 52 estacions en cinc municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (Santa Coloma de Gramenet, Badalona, Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat). La part central del seu recorregut és compartida amb la línia 10.
Actualment hi ha dos trams de la línia 9 en funcionament:
- El ramal conegut com a L9 Nord, que uneix Santa Coloma de Gramenet amb Bon Pastor i la Sagrera (Barcelona), té un total d’11,1 km i nou estacions. El 13 de desembre del 2009 es va posar en funcionament el primer servei entre Can Zam i Can Peixauet, i el dia 18 d’abril del 2010 es va obrir el perllongament de Can Peixauet a Bon Pastor, conjuntament amb el tram de la línia 10 entre Bon Pastor i Gorg (a Badalona). Posteriorment, el servei de les línies del projecte L9/10 es va ampliar amb dues estacions fins a la Sagrera.
- El 12 de febrer del 2016 es va posar en marxa un nou tram d’aquesta línia, amb la denominació L9 Sud, que uneix l’Aeroport de Barcelona-El Prat amb la Zona Universitària i té gairebé 20 km de recorregut i 15 noves estacions.
En conjunt, els trams nord i sud de la línia 9 donen servei a zones i barris que no disposaven de Metro, com Bon Pastor, Llefià, la Salut, Singuerlín, Sant Cosme i el centre del Prat de Llobregat, i uneixen centres logístics i equipaments com l’Aeroport de Barcelona-El Prat, el polígon Mas Blau, el polígon industrial de la Zona Franca, la Fira, la Ciutat de la Justícia i els campus universitaris de la UB i la UPC.
La línia 10
La línia 10 Nord, que actualment té sis estacions en funcionament entre Gorg (Badalona) i la Sagrera (Barcelona), fa una longitud de 5,6 km.
La línia 10 Sud té onze estacions en funcionament entre ZAL /Riu Vell i Collblanc i fa una longitud de gairebé 8,5 km.
El primer servei comercial de la línia 10 Nord va ser el 18 d’abril del 2010 entre les estacions de Gorg (Badalona) i Bon Pastor (Barcelona), i es va inaugurar conjuntament amb el perllongament de la línia 9 de Can Peixauet a Bon Pastor. En aquesta estació, la línia 10 conflueix amb la 9 i s’hi pot enllaçar. A finals de juny del 2010 es va obrir el tram de Bon Pastor a la Sagrera, on fa un recorregut coincident amb el de la línia 9.
El 8 de setembre del 2018, es va obrir el primer tram de la línia 10 Sud, entre Foc i Collblanc.
Les estacions Provençana, Ciutat de la Justícia i Zona Franca de la línia 10 Sud es van inaugurar el 2 de març del 2019, el 23 de novembre del 2019 i l'1 de febrer de 2020, respectivament. I les estacions ZAL / Riu Vell, Ecoparc i Port Comercial / La Factoria, el 7 de novembre de 2021.
En un futur, un cop estigui totalment acabada, la línia 10 connectarà Badalona, Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i la Zona Franca, i permetrà enllaçar amb molts altres indrets i localitats de l’àrea metropolitana.
La línia 11
La línia 11 dóna servei de Metro al districte de Nou Barris de Barcelona i al municipi de Montcada i Reixac. Aquesta línia, de 2,15 km, va ser construïda a començaments de la primera dècada dels anys 2000 com a prolongació de la línia 4 a l’estació de Trinitat Nova. Es va pensar per donar servei a uns barris tradicionalment mal comunicats.
La línia 11 es va inaugurar el 15 de setembre del 2003 amb cinc estacions: Trinitat Nova (L4 i L3), Casa de l’Aigua, Torre Baró/Vallbona, Ciutat Meridiana i Can Cuiàs. Com totes les línies noves, es va construir adaptada per a persones amb mobilitat reduïda. Es tracta d’una línia de metro lleuger amb trens formats per dos cotxes, a diferència dels trens de cinc cotxes del metro convencional.
De la mateixa manera, és un cas exemplar de conversió de línia convencional a línia automàtica, i va ser la primera que va incorporar elements de seguretat i confort com el sistema de tancament de portes d’andana, abans de la línia 9/10, la primera que va funcionar sense conductor (desembre del 2009).