Què és i disseny final
Què és la nova xarxa de bus
La nova xarxa de bus és un projecte per redibuixar la xarxa d'autobusos de Barcelona seguint criteris de facilitat d'ús, eficàcia i gestió eficient dels recursos. Un cop completadala implantació, els ciutadans disposen d'una xarxa de bus més llegible que reduieix el temps d'espera i de viatge i que millora la connectivitat entre els diferents modes de transport, amb la qual cosa s'assoleix alhora un transport públic més atractiu i més sostenible.
Un cop totalment implementada, la nova xarxa de bus està formada per 28 línies d'altes prestacions, 17 de les quals són verticals (mar-muntanya), 8 horitzontals (Llobregat-Besòs) i 3 més diagonals.
Característiques
Les característiques principals de la nova xarxa són:
- Més velocitat, gràcies a tot un seguit de mesures que s'hi han dut a terme, com ara carrils reservats, prioritat semafòrica o parades dobles.
- Més facilitat d'ús, ja que les noves línies segueixen els itineraris més directes i rectes possibles, dissenyats amb més eficiència i lògica, sempre pensant en la comoditat dels usuaris.
- Màxima connectivitat i millor intermodalitat, en ser una xarxa que arriba a tots els extrems de la ciutat, des del Llobregat fins al Besòs i des del litoral fins a Collserola. També perquè millora la connexió amb altres línies de bus i amb els altres transports públics (metro, FGC, Tram, etc.).
- Més freqüència de pas, perquè els autobusos passen més sovint (amb una mínima separació d'entre 5 i 8 minuts) i ho fan en la franja horària més àmplia, de manera que el temps d'espera a les parades s'escurça.
- Implementació gradual de les noves línies, en un procés que continuarà fent-se per etapes fins a arribar a completar les 28 línies que està previst que formin part de la nova xarxa de bus.
- Àrees d'intercanvi: allà on es creuen les línies verticals, horitzontals i diagonals, en tots dos sentits, es creen les anomenades àrees d'intercanvi, on es podrà enllaçar de manera fàcil, senzilla i còmoda d'una línia a l'altra.
D'on venim
La xarxa d'autobusos de Barcelona fins a l'any 2012 era hereva de la xarxa de tramvies d'un segle enrere. Amb el creixement de la ciutat, les línies es van anar estenent i superposant fins a crear una xarxa poc lògica, amb redundància entre línies i recorreguts que penalitzaven la velocitat i la freqüència de pas. Tampoc no assegurava bé la connexió entre les diferents zones de la ciutat i, finalment, per a l'usuari no habitual, la xarxa d'autobusos era poc entenedora i difícil de llegir en un mapa.
Com es va implantar la nova xarxa de bus
La implantació va ser progressiva i es va desenvolupar en diferents fases o etapes. Per tal d'evitar duplicitats, se varen substituir les línies existents que coincidien amb noves línies o es mantien amb variacions de recorregut.
La data final per completar els 28 eixos va ser la tardor de l'any 2018.
Les cinc línies del 2012
L'1 d'octubre es van posar en marxa dues línies d'horitzontals, dues de verticals i una de diagonal, que sumen 88,8 quilòmetres de longitud.
- H12 (Gornal - Besòs/Verneda)
- H6 (Zona Universitària - Fabra i Puig)
- V7 (Plaça Espanya - Sarrià)
- V21 (Passeig Marítim - Montbau)
- D20 (Passeig Marítim - Ernest Lluch)
Les cinc línies del 2013
El 18 de novembre es van posar en funcionament tres línies horitzontals i dues de verticals, que tenen una longitud total de 98 quilòmetres.
- H8 (Camp Nou - La Maquinista)
- H10 (Badal - Olímpic de Badalona)
- H16 (Paral·lel - Fòrum)
- V3 (Zona Franca - Can Caralleu)
- V17 (Port Vell - Carmel)
Les tres línies del 2014
El 15 de setembre es van implantar tres noves línies (una d’horitzontal i dues de verticals):
- H14 (Paral·lel - Sant Adrià)
- V15 (Vall d'Hebron - Barceloneta)
- V27 (Canyelles - Pg. Marítim)
També es va reestructurar una línia horitzontal de la fase anterior:
- H16 (Pg. Zona Franca - Fòrum)
Les tres línies del 2016
El 29 de febrer es van posar en servei tres noves línies (una d’horitzontal i dues de verticals).
- H4 (Zona Universitària - Bon Pastor)
- V11 (Estació Marítima - Bonanova)
- V13 (Drassanes - Av. Tibidabo)
Les quatre línies de 2017
El 13 de novembre es van incorporar 4 línies de bus (tres línies verticals i una de diagonal):
- V5 (Mare de Déu de Port - Pedralbes)
- V29 (Diagonal Mar - Roquetes)
- V31 (Mar Bella - Trinitat Vella)
- D40 (Pl. Espanya - Via Favència)
Les vuit línies del 2018
El 25 de juny es van posar en funcionament 3 línies de bus (una de diagonal i dues de verticals):
- D50 (Paral·lel - Ciutat Meridiana)
- V9 (Sarrià - Poble-sec)
- V33 (Fòrum / Campus Besòs - Santa Coloma)
El 26 de novembre es varen incoporporar de 5 línies noves (una d'horitzontal i quatre de verticals):
- H2 (Av. d'Esplugues - Trinitat Nova)
- V1 (Gran Via l'Hospitalet - Av. d'Esplugues)
- V19 (Barceloneta - Pl. Alfonso Comín)
- V23 (Poblenou - Can Marcet)
- V25 (Poblenou - Horta)
Disseny final de la xarxa d’autobusos
Un cop culminada la darrera fase la tardor del 2018, la xarxa d’autobusos de Barcelona està formada per un total de 97 línies: 43 línies urbanes i interurbanes convencionals, 26 línies de Bus del Barri o línies de proximitat i 28 línies d’altes prestacions.
Durant el procés final, es varen introduir variacions de traçat en vuit línies existents de la nova xarxa de bus: H6, H8, H10, H14, H16, V13, V15 i V17. De les 43 línies convencionals, 30 mantenen el seu recorregut actual i 13 en modifiquen el traçat. Pel que fa al servei de proximitat, es va modificar el recorregut d’una línia i se’n varen crear tres de noves.
El 95% de la població ja pot gaudir d’un servei de bus d’altes prestacions amb més versatilitat, ja que disposen de diferents opcions de recorregut per a un mateix origen i una mateixa destinació.