Accessibilitat i mobilitat reduïda
Impulsem l’accessibilitat universal a la xarxa de metro
Des de l’any 1992, s’aprofiten les construccions o rehabilitacions d’estacions de la xarxa de metro per a millorar les condicions d’accessibilitat amb l’adaptació progressiva de totes les seves instal·lacions i infraestructures. Algunes d’aquestes mesures són: la implantació, a tota la xarxa, de distribuïdores amb sistema de navegació per veu, encaminaments per a persones amb discapacitat visual en moltes estacions o els ascensors que ja trobem a 153 estacions de les 165 que hi ha en total. Els trens tenen senyalitzades en vermell les portes d’accés i disposen d’avisador lluminós i acústic de tancament de portes i locució de propera parada.
També disposem d’altres eines per a facilitar l’ús de la nostra xarxa de metro. Des de 2012, i actualitzat l’any 2024, hi ha disponible el mapa en relleu de metro acompanyat de la guia en braille i tinta per a les persones amb discapacitat visual que s’ha fet en col·laboració amb l’ONCE Catalunya.. Aquesta eine es pot trobar als Punts TMB d’informació i atenció al ciutadà.
Recordeu que podeu consultar l’estat dels ascensors a la xarxa de metro en l’apartat web de cada estació.
També tota la informació de les estacions i enllaços no accessibles els teniu a la vostra disposició al web TMB, així com als plànols que trobareu per tota la xarxa de metro.
Els nous trens han millorat l’interior de l’espai reservat (més ample i confortable), incorporen cinturó, botó d’avís de baixada i senyalització a terra. La sensorització de l’espai reservat permet al conductor visualitzar si l’espai està ocupat per persones usuàries de cadira de rodes o escúters acreditats.
Al primer i últim vagó (a la capçalera i cua del tren) s’ha instal·lat anell inductiu.
Els dispositius de comunicació i informació s’han col·locat a l’alçada que indica el Codi d’accessibilitat, la qual cosa permet que, en cas de necessitat, estigui a l’abast de tothom.
Els nous trens incorporen pantalles amb informació d’elements de la propera estació, i incorpora criteris de lectura fàcil i disseny accessible a la vegada que dona informació dinàmica del servei.
Tota la xarxa de metro de Barcelona és accessible, llevat d’algunes estacions (11 de les 165 estacions totals).
Estacions pendents d’adaptació:
L1: Plaça de Sants, Espanya, Urquinaona i Clot
L4: Verdaguer, Urquinaona i Ciutadella-Vila Olímpica
L5: Virrei Amat, Maragall, Verdaguer i Plaça de Sants
Navega per la informació de cada línia de metro i de les seves estacions mitjançant el mapa de metro.
Enllaços entre línies/operadors no adaptats:
Catalunya L1/Rodalies - L3/FGC (no és accessible l’enllaç des de la L1 de metro i Rodalies a la L3 de metro i FGC, i a la inversa).
Passeig de Gràcia L2/L4 - L3/Rodalies/Renfe (no és accessible l’enllaç des de la L2 i la L4 de metro a la L3 de metro i Rodalies/Renfe, i a la inversa).
Clot L1 - L2 (no és accessible l’enllaç des de la L1, que és una estació no accessible, a la L2, que és una estació accessible, i a la inversa).
Xarxa de bus 100% accessible
Des del 2007, la xarxa de bus està adaptada en la seva totalitat per a persones amb mobilitat reduïda (PMR). Els autobusos de la flota disposen de seients reservats a l’interior dels vehicles i rampa d’accés al vehicle.
Amb els nous vehicles incorporats el 2020, les persones amb mobilitat reduïda disposen de noves millores d’accessibilitat com ara portes més amples i el desplegament d’una rampa que s’ajusta a l’obertura de les portes, per facilitar la maniobrabilitat dels usuaris en cadira de rodes. La millora més destacable és la disposició enfrontada dels dos espais reservats per a cadires de rodes, escúters acreditats i cotxets infantils; a més a més, queda garantida la seguretat de l’usuari en cadira de rodes gràcies a una barra de subjecció lateral plegable i a unes cingles ajustables.
També hem fet que els nostres autobusos siguin accessibles a les persones amb discapacitats visuals que consitsteix en avisadors de parada sonors a l’exterior dels vehicles, amb el dispositiu d’infoaccessibilitat A les validadores de l’interior dels vehicles, hi trobaran una senyalització que, mitjançant el contrast de colors també en braille, els permet llegir el número de calca (número identificador del vehicle) del bus en què viatgen.
Accedeix a la pàgina del mapa de bus.
Accés d’escúters a les xarxes de metro i bus
L’accés d'escúters acreditats per viatjar a les xarxes de metro i bus està regulat segons el que marca el Reglament del servei de bus i el Reglament del servei de metro, així com les condicions regulades en el Codi d'Accessibilitat de Catalunya, Decret 209/2023.
Per a més informació, visiteu la pàgina Normativa d’ús del transport.
Altres instal·lacions accessibles de TMB
El Barcelona Bus Turístic disposa de les mateixes facilitats que la resta de la flota d’autobusos pel que fa al pis inferior i disposa, també, d’un bucle inductiu per a les persones sordes amb audiòfon per tal de millorar l’escolta de l’audioguia.
El Telefèric de Montjuïc és, des del 2007, una instal·lació totalment adaptada. L’any 2008 va rebre el certificat d’accessibilitat universal.
Tecnologia per millorar l’accessibilitat i autonomia dels usuaris del transport públic amb discapacitat visual
A la pàgina Eines d'accessibilitat trobaràs les solucions que dissenyem per facilitar l’accessibilitat a la xarxa de transports de TMB.